Totul despre Testosteron la Barbati si Femei

totul despre testosteron

Ce descoperi citind acest articol: Testosteronul si toate secretele sale. Ce este? Ce rol are si ce functii indeplineste in organism? Cum este produs, atat la femei cat si la barbati. Cum influenteaza productia de testosteron masa musculara, sanatatea sexuala si functia erectila, semne ale unui nivel scazut si ce puteam face pentru a mentine natural nivelul de testosteron cat mai ridicat.

Testosteronul este principalul hormon masculin si este o unealta principala in abilitatea corpului de a creste si a se repara. In tarile occidentale este des intanlnit tratamentul cu testosteron pentru barbatii care doresc sa “intinereasca”. In cele ce urmeaza vom urmari cu atentie efectele testosteronului si tot ce trebuie sa stim despre acest hormon.

Ce este si cum este produs testosteronul?

  1. Din punct de vedere chimical, testosteronul este un steroid.
  2. Din punct de vedere biologic, acesta este un hormon androgenic (masculin).
  3. Din punct de vedere legal, este o substanta controlata in majoritatea tarilor civilizate.

Atat femeile cat si barbatii produc testosteron, in cazul unui barbat adult, de obicei intre 5-10 milligrame pe zi, iar femeile de 10 ori mai putin. Barbatii produc testosteronul la nivelul unor celule din testicule, iar femeile produc pana la 50% din testosteron la nivelul ovarelor.

Glandele adrenale, situate in zona superioara a rinichilor sunt o sursa minora de testosteron pentru barbati, insa pentru femei, aceste glande sunt un furnizor important de testosteron.

Care este rolul testosteronului?

Testosteronul poate patrunde celulele in mod pasiv, precum o fantoma calatorind prin pereti, iar acesta se leaga de receptorii androgeni, care actioneaza direct asupra nucleului unei celule.

De asemenea, poate servi drept prohormon in glande si tesuturi, cum ar fi: pielea, parul si grasimea. De exemplu, cand este prezenta enzima 5-alfa-reductaza, in piele sau in prostata, testosteronul este convertit intr-un androgen mai puternic numit dihidrotestosteron (DHT).

cresterea nivelului de testosteron natural

Cum influenteaza testosteronul numeroase organe

La adulti, testosteronul are urmatoarele efecte la nivelul organismului:

  • Muschi: creste sinteza proteinelor, creste masa musculara si forta.
  • Tesut adipos: Blocheaza absorbtia si depozitarea grasimilor, creste numarul de receptori beta-androgenici care ard grasimi.
  • Creier: Imbunatateste memoria, capacitatea de concentrare si afecteaza sentimentele.
  • Inima: Creste fluxul sanguin si debitul cardiac.
  • Oase: Creste productia de celule rosii si cresterea osoasa, mentinand densitatea oaselor.
  • Genitale masculine: Sprijina productia de spermatozoizi, promoveaza cresterea penisului si functia erectila.
  • Piele: Sprijina productia de colagen si produce parul.
  • Rinichi: Produce eritropoietina (EPO) care stimuleaza productia de celule rosii in sange.

Studiile arata ca testosteronul sprijina si factorul de crestere similar cu insulina (IGF-1), iar nivelurile sanatoase de testosteron sunt asociate cu o buna stare de sanatate si functii imune, cu rate mai scazute de mortalitate si cu scaderea grasimii corporale.

Efectele testosteronului asupra corpului

Nivelurile scazute de testosteron la barbati, rezulta intr-un procentaj mai ridicat de grasime corporala, reduc ritmul metabolic (caloriile consumate zilnic) si scad sensibilitatea la insulina.

La femei, niveluri prea ridicate de testosteron vor avea efecte similare.

Atat in cazul femeilor cat si al barbatilor, testosteronul actioneaza direct la nivelul sistemului nervos central si regleaza metabolismul, crescand eficienta corpului in ceea ce priveste arderea caloriilor si mentinerea unui nivel sanatos de glucoza in sange.

Pentru a ilustra mai clar efectele testosteronului, in linii mari, putem cita un studiu facut pe barbati relativ sanatosi, cu varste cuprinse intre 21 si 37 de ani. Acestora, le-au fost administrate saptamanal, timp de 6 luni, injectii cu testosteron enantat (200ml). Dupa cele 6 luni, desi acestia nu au facut exercitii fizice, nivelul testosteronului acestora fiind crescut in medie cu 91.1% a determinat si o crestere a masei musculare cu 9.6%, iar tesutul adipos a scazut cu 16.2%. Putem cu usurinta sa observam ca testosteronul este una dintre cele mai importante subtante produse in corp in ceea ce priveste masa musculara si tesutul adipos.

testosteron antrenamente masa musculara

Efectele testosteronului asupra performantei musculare

Testosteronul actioneaza direct asupra musculaturii, de aceea este si numit un steroid anabolizant, chiar daca acesta este produs in corpul nostru.

Cea mai populara teorie este aceea ca testosteronul activeaza si creste numarul de celule satelit, care reprezinta precursorii fibrelor musculare. Totodata, acest hormon produs de corpul nostru mareste numarul de nuclei din celulele musculare, crescand astfel si numarul de receptori androgeni disponibili, de care testosteronul se poate lega. Astfel, stiind aceste efecte si combianandu-le cu un program de antrenament si o nutritie echilibrata, performanta muschilor si marimea lor va fi amplificata semnificativ.

Acest hormon este, de asemenea, un anti-catabolic, deoarece blocheaza capacitatea hormonilor catabolici de a se lega de receptorii primari. Astfel, ajuta mentinerea masei musculare dar si recuperea mai rapida dupa efort.

Studiile arata ca testosteronul face muschii mai puternici, eliberand mai mult calciu in celule, care sprijina contractiile musculare. In mod similar, DHT-ul se pare a fi un bun aliat in puterea si anduranta muschilor, sprijinind 24-30% din contractiile musculare. Stimuland si productia de celule rosii, are un impact direct asupra andurantei atletilor, deoarece acestea pot aproviziona celulele musculare cu mai mult oxigen.

Efectele testosteronului asupra sanatatii sexuale si a fertilitatii

testosteronul si erectia

Testosteronul, pe langa efectele asupra musculaturii, a fost demonstrat ca este benefic si pentru santatea sexuala. Printre beneficii, le amintim pe cele mai importante:

  • Fiziologic: Testosteronul stimuleaza productia de oxid nitric si fluxul sanguin
  • Structural: Ajuta la functia erectila a penisului
  • Neural: Imbunatateste tesuturile implicate si fluxul de impulsuri necesare activitatii sexuale
  • Antagonist: Blocheaza enzima care ar putea cauza pierderea erectiei
  • Suport: Ajuta in contracararea efectelor negative asociate cu obezitatea, diabetul si imbatranirea.

Cum afecteaza antrenamentele nivelul de testosteron?

Cresterea naturala a productiei de testosteron

In general, antrenamentele intense si voluminoase, stimuleaza productia de testosteron a corpului. Facand mai mult efort intr-un timp cat mai mic, genereaza un raspuns care creste productia acestui hormon.

Spre exemplu, o persoana care efectueaza 5 serii a cate 5 repetari, cu pauze de 2 minute intre serii, reducand greutatea pana se pot efectua 10-12 repetari per set, va afea un efect benefic asupra productiei de testosteron.

Totodata, mentalitatea poate afecta nivelurile de testosteron. Castigarea competitiilor, rezultatele bune in orice aspect al vietii, fie ca ne aflam intr-o pozitie de succes, toate acestea pot creste nivelul de testosteron. Persoanele care nu au incredere in sine, in general au testosteronul mai scazut.

Sfaturi pentru a mentine un nivel sanatos de testosteron

Cum combatem scaderea nivelului de testosteron?

Pentru barbati, varsta este inamicul numarul unu. Nivelul total de testosteron incepe sa scada de pe la varsta de 30 de ani. Pentru a contracara acest efect al varstei, putem implementa urmatorii pasi:

testosteron barbati varsta

  • Limitarea alcoolului: Consumul excesiv de alcool are un efect asupra nivelului total de testosteron, insa doar in cantitati excesive.
  • Controlul stresului: Stresul cronic, supraantrenamentul, scade nivelul total de testosteron si destabilizeaza ratia dintre testosteron si cortizol.
  • Dieta nesanatoasa: Pentru a mentine nivelul de testosteron, este important sa nu suprimam caloriile pentru perioade prea indelungate de timp. De asemenea, nu trebuie sa eliminam total grasimile din dieta.
  • Mentinerea tesutului adipos sub control: Studiile facute pe gemeni, arata ca o crestere in tesut adipos rezulta intr-o scadere a nivelului de testosteron disponibil, DHT scazut si mai multi estrogeni in circulatie.

Semne ale unui nivel scazut de testosteron

Pentru femei si barbati:

  • Oboseala
  • Depresie
  • Libidou scazut
  • Inabilitatea de concentrare
  • Scaderea in masa musculara si forta
  • Cresterea tesutului adipos
  • Probleme cu somnul
  • Agresivitate ridicata
  • Stari de spirit schimbatoare

Doar pentru barbati:

  • Probleme in obtinerea si mentinerea unei erectii
  • Ginecomastie
  • Valuri de caldura excesiva

Concluzie

In concluzie, testosteronul este un bun aliat atat in sala de forta, pentru producerea rezultatelor dorite, dar si in viata de zi cu zi. Mentinerea nivelurilor sanatoase de testosteron, atat pentru barbati cat si pentru femei, este alegerea sanatoasa si inteleapta. Din nou, putem observa ca o dieta constienta si activitatea fizica intensa ar trebui sa fie sus pe lista prioritatilor, deoarece ne ajuta sa ducem o viata mai fericita.

Te-a ajutat acest articol sa te informezi? Distribuie-l pe facebook sa il citeasca si prietenii tai.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here