Top 22 Alimente Bogate in Vitamina A: Vegetale si Animale

top alimente bogate in vitamina a

In acest articol vei gasi o lista cu alimente bogate in vitamina A (retinol) atat de origine vegetala: legume si fructe, cat si cele de origine animala.

Top 15 Alimente Bogate in Vitamina A de Origine Vegetala (Legume si Fructe)

Locul 1: Ardei gras rosu

Ardeiul gras rosu este o sursa vegetala bogata in Vitamina A. 100 de grame de ardei gras rosu, consumat in stare cruda, acopera 231% din necesarul zilnic (doza zilnica recomandata) de vitamina A. Ardeiul gras este un aliment ce are calorii putine, 30 kcal/100 g, bogat de asemenea in potasiu, sodiu, calciu, magneziu si o sursa incredibila si de vitamina C.

Locul 2: Morcovi

Morcovii sunt cunoscuti din folclor ca fiind buni pentru vedere. Acest lucru se datoreaza nivelului ridicat de vitamina A, 0835 mg / 100 de grame, ceea ce inseamna 104% din doza zilnica recomandata. Contin 41 de kcal si 9,6 g carbohidrati/ pe 100 de grame de produs si de asemenea o serie de vitamine si minerale precum, vitaminele: B9, C, potasiu, si mineralele: calciu, magneziu, fosfor si sodiu.

Extrem de accesibili, pot fi inclusi in diverse feluri de mancare, insa noi ii recomandam pe cat posibil a fi consumati in stare cruda, in sucuri de fructe si legume, astfel nu se vor pierde din micronutrientii amintiti mai sus, printre care si vitamina A.

Locul 3: Cartofi dulci

Cartofii dulci, cunoscuti si dupa denumirile din alte limbi, precum: sweet potatoes, batata sau camote, sunt adesea originari din China. China, conform unui studiu realizat in 2011, acopera aproximativ 80% din productia mondiala de cartofi dulci. Ii puteti gasi in aproape orice hypermarket din Romania, chiar si in pietele agroalimentare sau aprozarele de la colt de strada.

Pretul acestora este de aproximativ 7-9 RON/kg, in functie de sezon si magazinul in care ii gasiti. Un pret bun pentru o leguma care este extrem de satioasa si bogata in nutrienti necesari.

Cartoful dulce este o sursa importanta de vitamina A. Raportul pentru 100 de grame de cartof dulce este: 0,9 mg de vitamina A, care reprezinta 103% din doza zilnica recomandata. Cartofii dulci au 86 de kcal pe 100 de grame, fiind o sursa buna de carbohidrati 20,1 g / 100 de grame si alte vitamine si saruri minerale.

Asadar puteti consuma regulat cartofi dulci, iar daca bugetul va permite, pot fi inclusi intr-o dieta echilibrata, inlocuind cartoful normal.

Citeste si: Totul despre Vitamina A, Retinol: Beneficii, Deficit, Prospect

Locul 4: Frunza de brocoli

Multa lume nu stie ca brocoliul creste cu frunze mari, comestibile, dar totusi atat de putin utilizate in alimentatie, in special in tara noastra. Numita de catre oamenii de stiinta si ca noua varza furajera a alimentatiei, aceasta frunza aduce o multime de beneficii organismului.

Pe langa un continut bogat de vitamina A, 89% din doza zilnica recomandata, acestea contin si alti antioxidanti, calciu cat un pahar de lapte sau vitamina C. Frunza de brocoli poate fi gatita sub diverse forme, la fel ca majoritatea frunzelor verzi: salata, spanac, varza furajera si asa mai departe sau poate fi consumata in stare cruda, pentru a beneficia de aportul maxim de micronutrienti pe care aceasta ii are.

legume bogate in vitamina a

Locul 5: Varza furajera

Ca tot vorbeam de varza furajera si aceasta este o sursa importanta de vitamina A, acoperind 76% din necesarul zilnic al unui om sanatos. Un alt mare beneficiu adus organismului este datorat continutul ridicat in vitamina K, potasiu. Varza Kale, dupa denumirea in care o puteti gasi in unele magazine, ajuta organismul in lupta cu diverse boli, cum ar fi: atacul de cord, reducand nivelul colesterolului din organism, cancer.

Aceasta contine numeroase substante ca lupta impotriva celulelor canceroase, protejeaza ochii , dar ajuta si la slabit oferind organismului energie in acelasi timp cu o doza scazuta de calorii.

Locul 6: Varza

Varza este o leguma extrem de utilizata in alimentatie si in Romania. Cultivata inca din cele mai vechi timpuri in intreaga lume, nestiindu-se cu exactitate originea si momentul aparitiei acestei legume. Regasita in numeroase forme si culori, varza poate fi consumata atat cruda, cat si gatita in numeroase preparate. Varza acopera 64% din necesarul zilnic de vitamina A.

China, India si Rusia, conform unui studiu din 2012, sunt cei mai mari producatori de varza, un top in care Romania se afla pe un respectabil loc 9, in fata Statelor Unite ale Americii.

Locul 7: Spanac

Spanacul este cunoscuta ca o planta ce ofera multe beneficii sanatatii organismului uman. La care contribuiue aportul de vitamina A, 0,469 mg/100 grame, 59% din DZR. Leguma este originara din Persia Antica, Iranul de azi si tarile invecinate.

Ea a fost introdusa ulterior in India si China Antica, de unde a fost importata de catre vest europeni. In zilele noastre exista trei tipuri de spanac, toate cu acelasi aport benefic de vitamina A, potasiu, magneziu, fier, calciu, vitamina C si fosfor. Consumati cu incredere, in mod regulat, spanac!

Locul 8: Papadie

Papadia este o sursa importanta de vitamina A, oferind organismului 56% din DZR. Nu foarte multi romani au mancat vreodata papadie, intr-o forma sau alta, dar putem afirma cu certitudine, ca fiecare dintre noi a vazut macar o data o papadie. O floare galbena, care, in momentul in care ajunge la maturitate creaza acel puf, pe care vantul il imprastie, pajistile de papadii fiind o reala incantare pentru ochii privitorilor.

In total exista 16 specii diferite de papadie, toate fiind foarte asemanatoare. Iar ca sa va convingem si mai tare ca este comestibila, va informam ca din papadie se face o cafea excelenta si un vin special.

Locul 9: Dovleac

Dovleacul este extrem de cultivat in zonele rurale ale tarii, dar, din pacate, in majoritatea regiunilor, folosit doar ca hrana pentru animale. Spunem din pacate, deoarece, gatit corect, este extrem de bun si aduce un aport mare atat de vitamina A, 53% din DZR, cat si de: vitamina B9, vitamina C, potasiu, magneziu, calciu, fosfor sau sodiu.

Mai bine cunoscut in zonele urbane, in special de cei mai tineri, datorita sarbatorii Halloween, imprumutate de la americani. De la americani a plecat si o incertitudine in originea dovleacului, crezandu-se mult timp ca a fost descoperit in America de Nord, insa el a fost descoperit in Mexic, acum aproximativ 8000 – 9000 de ani.

In cazul in care nu ati mancat pana acum dovleac, incercati-l intr-o placinta cu dovleac si veti ramane surprinsi!

Locul 10: Pepene gablen 19%

Pepenele galben este un fruct bine aromat, care ori iti place la nebunie, ori nu iti place. In cazul in care va incadrati in prima categorie, vestea buna este ca, 100 de grame de pepene galben va ajuta cu 19% din doza zilnica recomandata de vitamina A. In medie, un pepene galben costa intre 7 si 9 RON, depinde de magazinul din care alegeti sa il cumparati.

Recapitulare, top 10 fructe si legume bogate in Vitamina A: 1 ardei gras, rosu 231%, 2 cartof dulce 107%, 3 morcov 93%, 4 frunza de brocoli 89%, 5 varza furajera 76%, 6 varza 64%, 7 papadie 56%, 8 Spanac 52%, 9 dovleac 43%, 10 pepene gablen 19%.

Desigur, lista nu se opreste aici, astfel va sugeram sa consumati si: 11 caise 11%, 12 papaya sau pepene de copac 6%, 13 rosii 5%, 14 mango 4%, 15 mazare verde 3%, etc.

Unele din alimentele din enumeratia de mai sus sunt des regasite in retele cunoscute noua si sunt extrem de apreciate, altele se regasesc mai rar in alimentatie, fiind mai putin acceptate.

O dieta echilibrata, care cuprinde o parte din legumele si fructele de mai sus, va poate aduce aportul necesar de vitamina A, astfel incat sa traiti intr-un corp sanatos si sa va bucurati de o viata indelungata si sanatoasa fara sa fie nevoie sa apelati la alte suplimente.

Top 7 Alimente Bogate in Vitamina A de Origine Animala

In momentul in care ne gandim la cele mai importante surse de vitamina A, mintea ne fuge la fructe si legume, nici de cum la carne. Se intampla acest proces si din cauza majoritatii cartilor de bucate, nutritite si a articolelor care circula pe internet.

Un studiu realizat recent, arata faptul ca, aportul de vitamina A din fructe si legume, nu este defapt vitamina A, substanta pura, ci betacaroten si substantele similare acesteia. In celasi timp, studiul subliniaza ca, adevaratele produse care contin vitamina A, sub forma de retinol sunt cele prezentate in lista de mai jos, de origine animala.

Noi va spunem ca ambele surse sunt bune, doar ca, pentru unele corpul lucreaza putin mai mult sa le transforme in vitamina A. Iar cand spunem “putin mai mult”, defapt vrem sa spunem ca acel proces este isignifiant pentru organism, iar valorile prezentate pana acum in acest articol, tin cont si de aceasta transformare pe care organismul o face din betacaroten in vitamina A.

Cifrele prezentate pana acum, se refera la cantitatea de vitamina A, care, in urma transformarii betacarotenului, ajunge sa fie procesata de organism.

Totusi, ar fi interesant de stiut si care sunt sursele de origine animala, bogate in vitamina A.

carne bogata in retinol

Locul 1: Ulei din ficat de cod

Uleiul din ficat de cod (fermentat de preferat, dar nu neaparat) sau Fermented Cod Liver Oil cum il mai gasiti prin unele magazine online. Contine 3333% din doza zilnica recomandata de vitamina A. Uleiul din ficat de cod fermentat este cel mai inalt standard intre uleiurile de peste, fermentatia acestuia fiind un proces natural, negrabit, pentru a-l ajuta sa isi pastreze toate proprietatile.

O sa spuneti ca este prea multa vitamina A si se poate ajunge la supradoza, dar consumul cu moderatie poate avea efecte extrem de benefice asupra sanatatii organismului. Se spune ca, multe civizilizatii istorice aveau un aliment sacru pentru a isi pastra o minte sanatoasa intr-un corp sanatos si un spirit puternic. Pestele fermentat sau uleiul de peste fermentat era consumat zilnic de catre romanii care si-au dorit sa cucereasca toata lumea, dar si de temutii vikingi.

Pretul acestuia este pe masura, aproximativ 150 de RON pentru 200 de ml de ulei din ficat de cod fermentat.

Locul 2: Ficat de curcan 895%

Foarte multi dintre noi suntem constienti cat este de sanatoasa carnea de curcan. La fel sunt si organele acestei pasari, iar ficatul sau este aproape o delicatesa, care contine 895% din doza zilnica recomandata de vitamina A. Poate fi gatit in numeroase feluri, la fel ca ficatul de vaca, porc sau peste. Pretul ficatului de curcan este de aproximativ 25 de RON / kg.

Locul 3: Ficat de vaca, porc sau peste 755%

Ficatul de vaca, porc sau peste, contine aproximativ aceeasi concentratie de vitamina A, acoperind 755% din doza zilnica recomandata cu 100 de grame de produs. Fie ca preferati ficatul de vaca, pe cel de porc sau sunteti pasionati de mancarurile cu ficat de peste, aria de optiuni este larga.

Astfel puteti alege cu incredere ficatul ca un substituent al carnii la o masa pe saptamana. Este o alegere extrem de sanatoasa!

Locul 4: Ficat de pui 366%

Ficatul de pui este mai usor acceptat de catre copii si este foarte la indemana, fiind gasit in orice magazin la raionul cu produse congelate sau carne proaspata. Acesta contine vitamina A in 100 de grame de produs astfel incat sa acopere 366% din doza zilnica recomandata. Inlocuiti carnea normala dintr-o masa a saptamanii si alegeti ficatul, acesta este si o sursa bogata de fier.

Locul 5: Unt 76%

Untul din lapte de vaca este bogat in vitamina A. El contine 76% din doza zilnica recomandata de vitamina A, dar si o multime de grasimi bune, care ne ajuta creierul si corpul sa functioneze in parametrii optimi. Totusi, tinand cont ca este un produs extrem de caloric, nu trebuie sa exageram in a-l consuma.

Locul 6: Branza cheddar 29%

Branza cheddar contine 29% din necesarul zilnic de vitamina A. Nu doar acest tip de branza contine vitamina A, in cazul in care gustul nu va este familiarizat cu branza cheddar, puteti opta si pentru alte tipuri de branzeturi si produse lactate, informati-va de pe eticheta acestora.

oua vitamina a retinol

Locul 7: Oua 19%

Ouale sunt produse ce ar trebui consumate regulat, dar totusi moderat, din cauza nivelului mare de colesterol pe care il pot aduce in corp prin intermediul galbenusurilor, care, sunt si purtatoarele vitaminei A. Intr-adevar ouale contin colesterol “bun”, benefic organismului, nu ca cel din produsele procesate, dar totusi, trebuie consumate cu masura. Pe langa continutul de vitamina A, 19% din DZR, acestea sunt bogate si In aminoacizi esentiali cresterii si dezvoltarii corpului uman.

Concluzie:

In total v-am aratat 22 de alimente bogate in vitamina A, o parte mai accesibile, altele mai greu de gasit, concluzia este ca, indiferent de bugetul pe care il aveti pentru alimentatie, trebuie sa faceti un minim efort pentru a mentine o diete echilibrata in legume, fructe, grasimi si carne pentru a avea o viata indelungata si sanatoasa.

In cazul in care ti-a placut articolul, da-i un share cu ajutorul butoanelor de mai jos si lasa-ne un comentariu! 🙂

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here